احساس شرم و سکوت یکی از موانع مهم درمان افسردگی بعد از زایمان است؛ اما باید بدانید که این اختلال مسئلهی رایجی است و دلیلی برای شرمندگی وجود ندارد. بسیاری از خانمها پس از زایمان - به خصوص در دو هفته اول پس از زایمان - این تغییرات را تجربه میکنند؛ به خصوص اینکه نوزاد در این دوران نیاز به مراقبت ساعت به ساعت دارد و کاملا طبیعی است که بعضی وقتها مادر دچار خستگی شده یا احساس کند که گیر افتاده است! افسردگی، یکی از شایعترین مشکلات روحی و روانی است که درصد زیادی از افراد حداقل یکبار در طول زندگی تجربه میکنند. تصور میشود که این ناهنجاریهای مرتبط با استرس علت کاهش حجم هیپوکامپ است که در افراد افسرده دیده میشود. افسردگی در نوجوانان می تواند بسیار متفاوت از افسردگی در بزرگسالان باشد. این بیماری نوع بسیار شدید افسردگی پس از زایمان است و نیاز به مراقبتهای فوری پزشکی دارد. می توانید ابتدا یک تست معتبر را در خانه انجام دهید ، اما رفتن به مشاور را فراموش نکنید. با شرکت در تست دکتر دیوید برنز مطمئن شوید که افسرده اید یا نه. افسردگی بعد از زایمان اگر درمان نشود ممکن است ماهها و یا حتی بیشتر ادامه داشته باشد.

دانستن عوامل مؤثر بر شروع بیماری و معیارهای تشخیصی افسردگی، که در مطالب قبلی به آنها اشاره شد، به ما کمک میکنند که درصورت شروع علائم برای خود و اطرافیان به بیماری افسردگی فکر کنیم و پیش از استقرار و تشدید بیماری به فکر درمان آن باشیم. این درباره انواع افسردگی در روانشناسی صادق است، پس مراقب باشید. در صورت عدم درمان افسردگی پس از زایمان، احتمال ابتلا به افسردگی مزمن وجود دارد. تغییرات فیزیکی: پس از زایمان، افت چشمگیری که هورمونها (استروژن و پروژسترون) در بدن دارند ممکن است منجر به افسردگی بعد از زایمان شوند. همچنین اگر به دنبال درمانهای کمکی افسردگی هستید مطلب «درمان افسردگی در خانه | ۱۰ درمان خانگی افسردگی» بهترین روانشناس در تهران را بخوانید. درمان مناسب میتواند هم در کیفیت زندگی و سلامت شما و هم در سلامت کودک شما تفاوت زیادی ایجاد کند؛ اما متأسفانه بسیاری از زنان مبتلا به دنبال درمان نمیروند. در پژوهشی میزان شیوع افسردگی پس از زایمان در ایران 25.3٪ برآورد شده است. حدود سه روز پس از زایمان سطح این هورمونها به میزان قبل از بارداری کاهش مییابد. این وضعیت نسبتاً نادر است و میزان شیوع آن در مطالعات مختلف 1 نفر از هر 1000 نفر عنوان شده است.

تقریباً از هر 1000 زن 1 نفر دچار بیماری جدیتری شده که روانپریشی پس از زایمان نامیده میشود. افسردگی یک بیماری سلامت روان شایع است که سالانه میلیونها نفر تحت تاثیر آن قررا میگیرند. تأثیر مثبت داروهای ضدافسردگی ممکن است تا چندین هفته طول بکشد و حتی ممکن است لازم باشد قبل از یافتن دارویی که برای شما مؤثر باشد چند دارو را امتحان کنید. سرترالین یکی از داروهای ضد افسردگی ترجیحی است که هنگام شیردهی میتوان آن را مصرف کرد. دوره افسردگی عمده (MDD) هنگام وجود خلق و خوی افسرده شدید مشخص میشود که حداقل برای دو هفته ادامه دارد. این متخصصان با ارزیابی علائم شما مشخص میکنند که آیا شما به بیبی بلوز، افسردگی یا اختلال دیگری دچار شدهاید و سپس برنامهای برای درمان آن اختلال برای شما در نظر میگیرند. بهطورکلی علائم در این نوع از افسردگی بهسرعت پس از زایمان رخ میدهد. در افسردگی پس از زایمانممکن است دچار بالا و پایینهای خلق، گریههای مکرر، تحریکپذیری سریع، احساس خستگی و همچنین احساس گناه، اضطراب و عدم توانایی در مراقبت از کودک یا خودتان شوید. علائم افسردگی بعد از زایمان معمولاً در چند هفتهی اول پس از زایمان ایجاد میشود؛ اما ممکن است زودتر(در حین دوران بارداری) یا دیرتر (تا یک سال پس از تولد) نیز آغاز شود.

این تست یک تست افسردگی معتبر در دنیا است که شامل ۲۰ مورد است که جنبه های روانی ، جسمی و عاطفی افسردگی را کشف می کند . بستری شدن در بیمارستان به دلیل افسردگی به معنای ضعف شما نیست. چون نه تنها افسردگی شما رو تشدید میکنه بلکه ممکنه مشکلات جسمی جدیدی نیز برای شما به وجود بیاره. حتی در صورت درمان نیز ممکن است افسردگی بعد از زایمان باعث بروز اختلالات افسردگی در آینده شود. افسردگی بعد از زایمان در برخی مادرها رخ میدهد و معمولاً 4 هفته بعد از زایمان شروع میشود. اما اگر این علائم شروع به تأثیرگذاری بر زندگی روزانه شما کنند ، ممکن است نتیجه افسردگی باشد . بسیاری از خانمهایی که بهتازگی مادر میشوند ناراحتی خفیفی را به نام بیبی بلوز (baby blues) تجربه میکنند. حتی اگر موارد خفیفی از بیبی بلوز را تجربه میکنید، باز هم علائم خود را با پزشک در میان بگذارید تا بتواند روند پیشرفت بیماری را در شما کنترل کند. آنچه مشخص است اینکه سطح هورمونهای جنسی زن که شامل استروژن و پروژسترون هستند در دوران بارداری ده برابر افزایش مییابد.